WOLF HUNT

I nábor se mění. Místo třídění životopisů přichází partnerství.

O kvalifikované lidi se svádí tuhý boj. Rekordně nízká nezaměstnanost řádně zamíchala zvyklostmi na pracovním trhu. Co všechno se změnilo v personalistice za posledních pět let?

V první řadě – nízká nezaměstnanost učinila z kvalitních lidí žádané zaměstnance. Uchazeči o práci mají z převisu nabídky nad poptávkou užitek, ale zároveň rostou i požadavky na náboráře. Dnes první pravidlo pro získání kvalifikovaného specialisty zní: osobní přístup. Doba, kdy stačilo i velmi žádané lidi vyhledat a oslovit, je dávno pryč. Dnes jsou nejhledanější specialisté nabídkami přesyceni a dobře zvažují, komu budou důvěřovat.

I od agentur se očekává specializace

V první fázi, během oslovení, je třeba dát kandidátovi co nejkonkrétnější informace o zařazení i podniku. Nabubřelé či rádoby tajemné fráze typu „pro významného zahraničního zákazníka hledáme…“ – známé z inzerátů – dokážou kandidáty odradit. Rozhodující je osobní vztah a důvěra, kdy kandidát uvítá pomoc poradce při rozhodnutí, které na dlouho ovlivní jeho život,“ říká Ivar Mesenský ze společnosti WOLF HUNT, která se specializuje na zakázkový nábor.

V první fázi, během oslovení, je třeba dát kandidátovi co nejkonkrétnější informace o zařazení i podniku. Nabubřelé či rádoby tajemné fráze typu „pro významného zahraničního zákazníka hledáme…“ – známé z inzerátů – dokážou kandidáty odradit. Rozhodující je osobní vztah a důvěra, kdy kandidát uvítá pomoc poradce při rozhodnutí, které na dlouho ovlivní jeho život.

S úzkými vztahy zprostředkovatelů s kvalifikovanými uchazeči souvisí přesun od velkých personálních agentur ke specializovaným, menším subjektům. Přibývá zprostředkovatelů práce, kteří se soustředí na vyhledávání pouze některých pro-fesí. Přitom v oborech, na které se specializují, se mu-sejí dokonale vyznat. Nutné je vzdělávat se a například i pravidelně navštěvovat oborové konference.

Některé agentury se specializují například na IT, jiné na finance a obchod, další zase na technické a technologické obory nebo na zdravotnictví. Kvalifikovaný uchazeč musí totiž přijít k přesvědčení, že danému oboru poradce dostatečně rozumí. K tomu nelze dospět jinak než specializací. Jak uvádí Pavla Wilhelmová ze společnosti Phonexia, uchazeč potřebuje jistotu, že dostává relevantní informace o firmě i samotné pracovní funkci.

Jen administrativa se už nenosí

Vzhledem k těmto trendům se zvyšují nároky na kvalitu náborových služeb obecně a mnoho firem již odmítá platit někomu za inzerci, třídění životopisů a pouhé přeposílání dokumentů. Přibývá zaměstnavatelů, kteří si raději zaplatí fundované poradenství s vybudovanou sítí osobních vztahů a systematickou činností na trhu.