WOLF HUNT

Firmy se perou o dobré manažery. Ti jsou ale zdrženliví

Čím přimět manažery ke změně místa? Jen vysoké platy dnes většinou nestačí. Navíc ti nejzkušenější řeší peníze často až na druhém místě.

Rozhodování manažerů, zda změní, nebo nezmění zaměstnavatele, se za poslední desetiletí změnil. Dnešní mileniálové rozhodně netouží po teplém místečku do konce kariéry, naopak plánují setrvat pod křídly jedné firmy nejvýše několik let. Výzkum amerického Gallupova ústavu z roku 2016 odhalil, že 21 % z nich změnilo v posledních letech své zaměstnání, což je třikrát více než u generací předchozích. Mileniálové jsou též otevřenější novým výzvám. Až 60 % oslovených potvrdilo odhodlání využít potenciální novou nabídku. Výzkumníci vysvětlují vyšší fluktuaci větším zaměřením na osobní život, chuť cestovat a neochotu spojit kariéru s jednou firmou. Pouze tři z deseti oslovených uvedli, že se cítí být součástí pracovního týmu a kolektivu, a 16 % vyjádřilo s aktuální prací a týmem nespokojenost.

Headhunter: Motivace se liší podle věku

Nejmladší a nejzkušenější manažeři se však překvapivě shodují v důvodech, proč zaměstnavatele měnit. Finanční a hmotné výhody obvykle nejsou hlavním a nejdůležitějším důvodem pro změnu ani u top manažerů, ani u mileniálů. “Nejčastějším motivátorem pro změnu vrcholových manažerů nebývají peníze, benefity nebo lokalita, ale především vize firmy, její status a vliv na celou společnost. Stejné motivátory však registrujeme u mileniálů,” uvádí Ivar Mesenský ze společnosti WOLF HUNT, která se na nábor manažerů specializuje. “Oproti tomu mzda, benefity a lokalita bývají hlavními motivátory pro střední management a pro specialisty.” Jeho zkušenost potvrzuje Ladislav Veselý, novopečený provozní ředitel Slevomatu, který strávil posledních 11 let v nejvyšších manažerských funkcích: “Důležité je uvědomit si, co je pro člověka opravdu důležité: ne peníze a velké auto, ale čas trávený adekvátně faktu, že nežiju věčně. Myslím, že pokud se svobody nezbavíte vysokou hypotékou a zbytečným leasingem, tak od určité částky je už trochu jedno, kolik berete.”

Měnit svět k lepšímu

Impuls ke změně dresu přichází u schopných lidí často zvenčí – rvou se o ně firmy i zprostředkovatelé. O nejvyšší pozice je pochopitelně největší zájem a náboráři i “lovci hlav” se předhánějí v lákavých nabídkách. Příliš šlapat na plyn se ale nemusí vyplatit. “Headhunter mě oslovil sám, dodnes vlastně nevím, jak na mě přišel. Protože se choval jako partner, a nikoli obchodník, získal si mou důvěru. Jakákoli manipulace by mě dokázala odradit,” vysvětluje Ladislav Veselý. “Pokud se ale u headhuntera setkám s vizí, vůlí, inspirací, a zároveň pokorou a schopností naslouchat, jsem otevřen spolupráci. Oceňuji samozřejmě i důkladnou přípravu, odbornost a schopnost mediace.” A jaké kvality ocení u firmy, která se má stát jeho budoucím zaměstnavatelem? “Měla by být svobodná, vědět, jak chce změnit svět k lepšímu, měla by si vážit lidí, kteří se rozhodli v ní pracovat. A má mise v ní musí být dobrodružství – abych měl o čem vyprávět vnoučatům.”