WOLF HUNT

E-commerce čeká zostření války o talenty

Český e-commerce zažívá v posledních letech obrovský boom. Průběžný růst oboru navíc akcelerovala epidemie koronaviru, kdy řada firem urychlila digitalizaci a přechod na on-line řešení, a zároveň omezení prodejů v kamenných prodejnách přivedlo větší podíl zákazníků do e-shopů. Růst celého odvětví ale více odhalil problémy s nedostatkem kvalitních pracovních sil. Zvláště v případě vyšších manažerských pozic nastává doslova válka o talenty.

Tuzemský e-commerce rostl podle údajů projektu Česká e-commerce v počtu e-shopů o 8 % a v případě odhadovaného ročního obratu o 18 % a do konce roku měl dosáhnout hranice téměř 198,5 miliardy korun. “Česko je e-shopovou velmocí. A právem. Na počet obyvatel se pyšníme nejvyšším počtem e-shopů v Evropě. A vzhledem k tomu, že toto číslo neustále roste, tak jízda ani zdaleka nekončí. Odhaduji, že do dvou let bude v Česku přes 50 000 e-shopů,” popisuje situaci Miroslav Uďan ze společnosti Shoptet.

Růst oboru však může zkomplikovat nedostatek kvalifikovaných pracovních sil. O ty stávající pak nastává na trhu doslova rvačka. “Český e-commerce přes svoji relativní ‘mladost’ již dokázal vygenerovat lídry, kteří stojí v pozadí stabilních, ale i rychle rostoucích značek na českém trhu,” vysvětlil Ivar Mesenský ze společnosti Wolf Hunt, která se na externí nábor a hledání talentů v e-commerce specializuje. Podle něj ale firmy potřebné zkušenosti nezískávají snadno a často je personální nedostatky v růstu zbrzdí, protože nejsou schopny je interně řešit. “Po počáteční fázi, ve které silný lídr, většinou zakladatel firmy, dokáže nabudit své okolí, následuje uvědomění, že nadšení nemůže nahradit zkušenost a že je nutné jednotlivé role v týmu rozdělit. V následné růstové fázi se stává, že nároky a cíle firmy rostou rychleji než výkon aktuálního kádru a pak je vhodné přivést někoho zvenčí,” dodává s tím, že vzhledem k nedostatku takových lidí je pro menší či střední firmu složité takového odborníka najít, a proto je v tu chvíli pravý čas obrátit se na externí specialisty. Podle něj je nalezení správného člověka do vyššího managementu zpravidla běh na delší trať. “Díky rozvoji digitálních technologií a stále větším digitálním stopám jednotlivce je nyní snazší získat kontakty na vytipovaný talent. Úměrně ale zároveň roste i míra resistence vybraných kandidátů reagovat na přímé oslovení. Ochota pokračovat v jednání je pak na zkušenostech a know-how konkrétního headhuntera,” řekl Ivar Mesenský.

V kurzu jsou odborníci na přechod do on-line

Globální pandemická situace v tuto chvíli urychluje přechod mnoha firem do on-line, což mění i požadavky na hledané pracovníky. “Firmy stále častěji usilují o získání manažerů, kteří mají s transformací do on-line prostředí zkušenosti, a pomohou tak zkrátit náskok, který mají velcí hráči. Zkušenosti manažerů v této oblasti můžou v budoucnu rozhodovat o bytí a nebytí společností, které zatím nejsou v e-commerce tak silní,” popsal Ivar Mesenský.